Träning och mer träning

Kom hem från Österrike i måndags kväll, trött men träningssugen. Det blev bara ett enda löppass när jag var borta, men desto fler promenader. Invigde min nya fina jacka från Haglöfs under en regnig kvällspromenad upp på Kapuzinerberget i Salzburg och till min stora glädje höll den helt tätt. Jag hade hoppats på en hike i Alperna men vädret var inte riktigt på min sida så vi tog bilen upp ovanför trädgränsen och knatade bara de sista 200 metrarna upp på en lagom topp där man kunde sitta ner och ta sig en öl och beundra utsikten.

I tisdags kunde jag så äntligen börja träna igen "på riktigt". Jag cyklade till Balance för att delta först i Running Club och sen kettlebells. Running Club, gruppträning på löpband, var trevligt som vanligt. Vi var bara två deltagare. Jag tog slut alldeles i sista spurten då vi skulle springa så fort vi kunde i 2 minuter. Benen flög iväg, sprang nästan ifrån kroppen, men halvvägs igenom 2 minuter tog luften slut. Det var som att syret tog slut i luften i rummet. Jätteobehagligt. Jag drog ner på tempot och pallrade mig i mål (i rätt så okej tempo ändå, ca 4:15). Sen var det dags för kettlebells. Och det gick bara inte. Det gick inte. Jag hade andnöd och mådde illa. Tog dubbel dos Bricanyl men det hjälpte bara lite så jag blev tvungen att avbryta passet efter mindre än en kvart. Surt.

I onsdags kände jag för ett långpass löpning så det fick det bli. Sprang förbi Drottningholm och ut på Lovön. Tänkte att jag skulle springa samma stig som jag försökte cykla när jag var ute med min mtb sist. Då tappade jag bort stigen ungefär halvvägs, så jag tänkte jag skulle försöka hitta fortsättningen nu. Det gjorde jag. Men det ledde bara runt i en cirkel, jättemärkligt. Så då skulle jag springa hem. Och jag sprang så klart åt fel håll. Hade inte en tanke på att jag hade iPhonen med mig som musikspelare och att jag kunde kolla på kartan med den *klant* Någonstans mellan Lovö kyrka och Lovö vattenverk gick jag in i väggen. Både ork och vatten tog slut. Och fortfarande inte en tanke på att jag hade en telefon med mig och kunde försöka ringa efter hämtning, så jag fortsatte springa och tog mig så småningom de 12 kilometrarna jag hade hem (med stopp i ett stall längs vägen för att fylla på vatten). Sen hade jag ont, så ont, i hela baksidan. Värst i rumpan. Och jag insåg att ska man ut och springa långt så får man inte slarva med maten som jag gör nu när det är varmt. Då orkar man inte. Jag hade bara ätit några smörgåsar den dagen...

Under torsdagen hände inget av intresse då S gett mig träningsförbud. Jag fick inte ens promenera eller cykla till jobbet. Nehepp. Jag var ganska rastlös under dagen, men under eftermiddagen kom tröttheten smygande och vid 19-tiden kollapsade jag i soffan. Jag behövde vila helt klart! I går gav jag mig ut på en feelgood-runda, bara för att få springa utan smärta. Det blev 7 km lugn jogg i Hagaparken. Superskönt. Det var varmt men inte så att det störde. Kanske att jag äntligen blivit acklimatiserad nu? Därefter blev det ett corepass på Balance.

I dag började jag dagen med en cykelrunda. Det blev totalt 36 km/ca 1 h 20 min ut mot Ekerö. Mötte en himla massa landsvägscyklister men det var bara jag som körde mtb. Hade ingen chans mot dem i tempo men tyckte nog jag trampade på rätt bra ändå. Ryggen protesterade lite, är inte alls van vid körställningen. När jag hoppade av cykeln kände jag att jodå, även om det är lätt att få bra rull på cykeln, så är det fortfarande väldigt bra träning och låren och baksidan var ganska trötta. Nu har de återhämtat sig och jag överväger om jag ska köra ett löppass också ikväll. Jag är väldigt sugen. Men det är en dag imorgon också. Jag kanske ska lattja med min nya vätskeryggsäck istället, en Osprey Raptor 10 som jag köpte idag. Jag är inte 100 på att jag ska behålla den. Den är främst gjord för mtb men jag hoppas att den ska funka bra att springa med också. Jag tänkte provpacka den och jogga fram och tillbaka i lägenheten och se hur det känns. Den är i alla fall väldigt fin! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0