Om vila

En gång i tiden vill jag minnas att jag sov bättre när jag tränade. Nu har jag hamnat i ett tillstånd då jag sover dåligt vare sig jag tränar eller ej. När jag inte tränar byggs stressnivåerna upp i kroppen och jag sover oroligt för att jag inte får ro. Men nu när jag tränar kör jag så hårt så att mina ömma muskler håller mig vaken. När ska jag hitta balansen? Jag inbillar mig att det blir bättre bara jag "kommer ikapp" konditionsmässigt, jag har ju tagit det rätt lugnt under sommaren, men det är nog bara önsketänkande.


Jag blir i alla fall väldigt kinkig när jag inte får mina 7 timmars nattvila. Jag blir lättretlig, oförmögen att tänka och mitt självförtroende rasar. Nu har jag haft två (eller är det ännu fler?) kassa nätter i rad och det känns inte alls bra. I dag blir det vila. Sen är planen att köra hårt med träningen veckan ut (dvs stå ut med tröttheten ett tag till) för att därefter träna ganska begränsat kommande tre veckor. Jag har tre eller fyra lopp nu de närmsta 4 veckorna och jag brukar prestera bäst om jag vilar helt sista dagarna innan tävlingen. Sen ska jag (försöka) ta en lugn vecka. Kroppen bygger ju upp sig under vilan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0