Lättlagad fisksoppa med saffran

Vi lagade en så fantastiskt god soppa igår så jag känner att jag måste dela med mig. Den var till utförandet lite lik en bouillabaisse, men simplare (jag vet faktiskt inte exakt hur man gör en bouillabaisse). Så här gjorde vi:

Ingredienser:
2 laxfiléer
1 pangasiusfilé
1 burk kräftstjärtar i spad (hade inga räkor)
3 morötter
1 gul lök
några vitlöksklyftor (vi började med en och tillsatte mer efter avsmakning)
ca 2 dl vitt vin
1 förpackning saffran
fisksås
en burk lätt crème fraiche
några dl vatten
lite olivolja (till att fräsa löken)
salt, svartpeppar och cayennepeppar

Tillvägagångssätt:
Skiva löken och morötterna och finhacka en vitlöksklyfta
Fräs alltsammans i en gryta i lite olivolja
Tillsätt vin, vatten, crème fraiche och saffran
Låt puttra ca 10 min
Smaka av med salt, peppar och fisksås. Pressa i fler vitlöksklyftor om så önskas.
Skär fisken i ca 2 cm stora kuber
Häll av spadet från kräftstjärtarna men spar lite som hälls i soppan
Tillsätt fisken och låt koka ett par minuter tills fisken är genomkokt
Ta av från plattan och rör ner kräftstjärtarna
Servera genast

Vi åt fisksoppan tillsammans med en grov baguette som vi skivat på snedden och rostat i ugnen. Supergott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0