Astma



Idag har jag varit hos en astmaläkare och jag förstår verkligen inte varför jag inte varit där tidigare. Han berättade och förklarade massor om mitt mående och kopplade ihop saker som jag inte haft en tanke på att koppla ihop. Han berättade varför jag inte var lika duktig på 100 m som på 60 m (då visste han inte ens att jag hade ett förflutet som sprinter inom friidrott). Han berättade varför jag till synes alltid är förkyld och varför jag så ofta vaknar med täppt näsa och halsont. Han berättade varför jag så ofta blir väldigt trött efter jag har tränat och varför jag så ofta känner mig febrig på natten.

Kortfattat om vad jag lärt mig idag:
Jag har diverse allergier; bl.a. mot björkpollen och katter. Det alla med den typen av allergier har gemensamt är att de har överkänsliga slemhinnor. Slemhinnorna i luftvägarna irriteras av allt möjligt; t.ex. rök, pollen etc. Det gör att slemhinnorna inflammeras, det bildas slem och halsen svullnar. När man tränar och blir andfådd innebär det att stora volymer luft pressas upp och ner genom luftvägarna. Det torkar ut de känsliga slemhinnorna och gör dem irriterade och inflammerade -> ansträngningsastma. Detta har jag stora problem med. Det "klassiska" astmasymptomet sägs vara att det känns som att andas genom ett sugrör. Eftersom jag aldrig upplevt mina luftrörsproblem så, har jag alltid trott att det inte rört sig om astma. Men astma är alltså så mycket mer än bara sugrörskänslan!

Nu har jag fått 4 mediciner utskrivna som jag ska ta. Tre av dem är för långsiktig behandling, och en för kortsiktig (inför fysisk ansträngning). Dessutom ska jag skölja näshålorna med saltlösning varje kväll för att spola bort sånt som kan irritera och orsaka inflammationer i slemhinnan. Dessvärre är jag en lat person som säkert kommer slarva med sköljningar, och jag misstänker också att det kan bli svårt att komma ihåg alla medicinerna, men jag ska verkligen försöka göra det här ordentligt. Det vore fantastiskt skönt om jag kunde bli av med mina luftrörsproblem och ständiga nästäppor. Och dessutom är jag väldigt nyfiken på vad det kan ge i löpningen. Mitt mål på milen är sub 45, och trots astma är jag bara 2-3 minuter ifrån det (pers 46:35, satt i mars 2009).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0